Onze LUMC collega's, Anja Brunsveld-Reinders, Mariska Schoonderwoerd-Bosmans, Hilda Rip-Mekelenkamp, Esther Posthumus, Mia Cools en Brigit Zwartendijk, hebben een artikel geschreven en gepubliceerd over de Voorbehouden handelingen carroussel in het tijdschrift Onderwijs & Gezondheidszorg en deze is genomineerd voor een prijs! Dit is de Henk Ritzen prijs welke de bekroning is voor het beste artikel dat in 2021 in het tijdschrift Onderwijs & Gezondheidszorg is gepubliceerd.
"Gepubliceerd in de rubriek Leerpraktijk, nummer 6.
De auteurs zijn allen werkzaam in het Leids Universitair Medisch Centrum. Voorbehouden handelingen zijn handelingen die door een individuele zorgprofessional beroepsmatig worden verricht. Een zelfstandig bevoegde zorgverlener (bijvoorbeeld een arts) kan een voorbehouden handeling laten uitvoeren door een niet-zelfstandig bevoegde zorgverlener (een verpleegkundige), mits de laatste bekwaam is om deze handeling te verrichten (bekwaam maakt bevoegd). De medewerker is bekwaam als de medewerker vaardig is een handeling goed uit te voeren. Hiervoor moet de medewerker onder deskundig toezicht regelmatig oefenen. In de Wet BIG worden veertien risicovolle handelingen aangemerkt als voorbehouden handelingen. Verpleegkundigen die bevoegd en bekwaam zijn mogen voorbehouden handelingen uitvoeren. Dit artikel richt zich op docenten en trainers die de voorbehouden handelingen aan deelnemers instrueren en beoordelen. Om zich de theorie en de praktijkvaarvaardigheid eigen te maken hebben de auteurs een VBH-carrousel ontworpen.
De carrousel bestaat uit drie stappen:
(1) kennis verwerven,
(2) zich in de handeling bekwamen en
(3) uitvoering geven aan de toetsing van de onderwezen handeling.
De auteurs constateren dat de voorbehouden handelingen op een efficiënte manier worden aangeleerd."
Lees hier het gehele artikel (PDF)