bars rotate
- Het artikel over de Voorbehouden handelingen carroussel in het LUMC is genomineerd voor een prijs! 
Onze LUMC collega's, Anja Brunsveld-Reinders, Mariska Schoonderwoerd-Bosmans, Hilda Rip-Mekelenkamp, Esther Posthumus, Mia Cools en Brigit Zwartendijk, hebben een artikel geschreven en gepubliceerd over de Voorbehouden handelingen carroussel in het tijdschrift Onderwijs & Gezondheidszorg en deze is genomineerd voor een prijs! Dit is de Henk Ritzen prijs welke de bekroning is voor het beste artikel dat in 2021 in het tijdschrift Onderwijs & Gezondheidszorg is gepubliceerd. 

"Gepubliceerd in de rubriek Leerpraktijk, nummer 6. 
De auteurs zijn allen werkzaam in het Leids Universitair Medisch Centrum. Voorbehouden handelingen zijn handelingen die door een individuele zorgprofessional beroepsmatig worden verricht. Een zelfstandig bevoegde zorgverlener (bijvoorbeeld een arts) kan een voorbehouden handeling laten uitvoeren door een niet-zelfstandig bevoegde zorgverlener (een verpleegkundige), mits de laatste bekwaam is om deze handeling te verrichten (bekwaam maakt bevoegd). De medewerker is bekwaam als de medewerker vaardig is een handeling goed uit te voeren. Hiervoor moet de medewerker onder deskundig toezicht regelmatig oefenen. In de Wet BIG worden veertien risicovolle handelingen aangemerkt als voorbehouden handelingen. Verpleegkundigen die bevoegd en bekwaam zijn mogen voorbehouden handelingen uitvoeren. Dit artikel richt zich op docenten en trainers die de voorbehouden handelingen aan deelnemers instrueren en beoordelen. Om zich de theorie en de praktijkvaarvaardigheid eigen te maken hebben de auteurs een VBH-carrousel ontworpen.

De carrousel bestaat uit drie stappen:
(1) kennis verwerven,
(2) zich in de handeling bekwamen en
(3) uitvoering geven aan de toetsing van de onderwezen handeling. 

De auteurs constateren dat de voorbehouden handelingen op een efficiënte manier worden aangeleerd."

Lees hier het gehele artikel (PDF)

A-1 module nu ook als EPA LZ-FO-06 te volgen

- Met ingang van 1 maart '24 is de A-1 module te volgen als theoriemodule én als EPA LZ-FO-6 Zorgdragen voor een zorgvrager op een verpleegafdeling met (risico op) bedreigde vitale functies.

Open dag - zaterdag 18 november 2023

- Wil je graag in de zorg werken? Ben jij op zoek naar de opleiding die bij jou past? Of ben je verpleegkundige en wil je een vervolgopleiding volgen en weten wat de studie inhoudt? Of een verpleegkundige die (mogelijk) wil werken in het LUMC? Schrijf je in voor onze jaarlijkse open dag op zaterdag 18 november 2023. 

Oncologieverpleegkundigen worden opgeleid vanuit de thuiszorg

- Binnen de zorgsector is het nu mogelijk om verpleegkundigen vanuit de thuiszorg op te leiden tot oncologieverpleegkundigen. "EPA-gericht opleiden," opent de deuren voor verpleegkundigen die zich willen specialiseren in oncologie en hun bijdrage willen leveren aan de zorg voor kankerpatiënten.

Educatie Zorgsector (LUMC) gaat verder als Zorgopleidingen LUMC

-

Educatie Zorgsector gaat vanaf 1 januari 2023 verder onder de naam Zorgopleidingen LUMC. Deze naam geeft beter weer wat wij doen en waar we in gespecialiseerd zijn. Het aanbod van verpleegkundige (vervolg)opleidingen, medisch ondersteunende opleidingen en nascholingen blijft onveranderd zoals u van ons gewend bent. 

UPDATE: maatregelen m.b.t. COVID 19

- Vanwege het groeiend aantal Covid positieve besmettingen heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap een landelijk sectorplan opgesteld voor het omgaan met COVID-19 in het hoger onderwijs. Onderwijs LUMC volgt net als voorheen dit plan voor haar onderwijsactiviteiten. Het plan kent vier niveaus (1-4) met preventie en/of interventiemaatregelen, waarmee we in het onderwijs op verschillende situaties kunnen voorbereiden. Dit niveau wordt landelijk bepaald, en binnen het onderwijs wordt deze lijn qua maatregelen gevolgd. 

Eerste studenten zorgopleiding Verbindend Leren halen diploma

- Afgelopen week hebben 25 zorgprofessionals hun diploma Verbindend Leren van de hybride BBL-opleiding Verpleegkundige niveau 4 behaald. 

Opleiden vanuit de thuiszorg tot oncologieverpleegkundige

- De oncologische zorg verplaatst zich steeds meer naar de thuissituatie van de zorgvrager en daardoor neemt de behoefte aan oncologieverpleegkundigen in de thuiszorg toe. 
 

Module A-1 Vitale functies en klinisch redeneren - Startmoment

- De Module A-1 Vitale functies en klinisch redeneren is een module dat een aantal keer per jaar gegeven wordt. De module bestaat uit 4 lesdagen en heeft een studiebelasting van circa 40 uur en is de basis voor de meeste verpleegkundige vervolgopleidingen. 

UPDATE maatregelen m.b.t. COVID-19 | 21 februari 2022

- Een update naar aanleiding van de persconferentie van 15 februari  jl. 
© 2015 - 2024 Leids Universitair Medisch Centrum | Algemene Voorwaarden