15 juli 2025 -
Binnen het verpleegkundig vervolgonderwijs is een didactische werkvorm geïntroduceerd: conceptmapping. Deze werkvorm helpt studenten bij het aanleren van klinisch redeneren als ze samen een patiëntcasus te analyseren.
Ze ordenen in de conceptmap gegevens zoals voorgeschiedenis, symptomen, labwaarden en medicatie tot overzichtelijke concepten, en brengen deze met elkaar in verband.
De werkvorm is gekozen op basis van literatuur (evidence-informed onderwijs). Aanleiding is dat een opleider voor de master Leren en Innoveren zich heeft verdiept in een onderwijsvraagstuk rondom onderwijs en klinisch redeneren en met een groep opleiders heeft gekeken hoe dit versterkt kon worden binnen de EPA LZ-FO-6. Klinisch redeneren is een kernvaardigheid binnen het verpleegkundig beroep. Het goed kunnen doorgronden van patiëntsituaties is essentieel voor het bieden van veilige en doelgerichte zorg
De eerste ervaringen met de werkvorm, verzameld via observaties en focusgroepgesprekken met studenten afgelopen maart, waren positief. We zagen gesprekken ontstaan en een actievere samenwerking. Een student zei zelfs: “Dit is hoe mijn brein werkt” – en dat is wat de literatuur ook bevestigt.
We onderzoeken nu of conceptmapping een plek kan krijgen in de toetsing van LZ-FO-6, zodat studenten individueel inzicht krijgen in hun redeneervaardigheid. Nu wordt er nog afgesloten met een groepsopdracht. In komende groepen van het najaar wordt dit verder uitgewerkt.