bars rotate

Infographic EPA's! 

Klik hier voor de infographic waarin je snel wordt doorgelinkt naar informatie dit je helpt bij het implementeren van EPA's in de praktijk.
De link in de infographic naar 'Werken met Entrustable Professional Activities binnen CZO-gecertifieerde opleidingen' werkt momenteel niet. Hier wordt aan gewerkt. Gebruik hiervoor in de plaats deze link.


Formulier Bekwaamverklaring Kern-leerroute

Klik hier voor het downloaden van het formulier Bekwaamverklaring Kern-leerroute.


EPA Overstijgende Leeractiviteiten (EOL) 

Bij Zorgopleidingen zijn alle opleidingen ingericht als EPA-kernleerroutes. De EOL geven richting aan persoonlijke en professionele groei. Dit geldt zowel voor het verpleegkundig vervolgonderwijs als voor de medische ondersteunende opleiding.

Belangrijke aspecten:
1. EPA en EOL samen vormen de kernleerroute naar een CZO-diploma.
2. Binnen de kaders van het CZO is er een onderwijsaanbod vanuit Zorgopleidingen LUMC.
3. EOL richt zich op CanMEDS rollen: Kennis & Wetenschap, Maatschappelijk handelen, Leiderschap en Professionaliteit.
4. EOL is verplicht en kent CZO-credits toe voor zowel persoonlijke - als professionele ontwikkeling.
5. Voor een EOL wordt begeleiding in en beoordeling door de praktijk gegeven. Persoonlijke ontwikkeling wordt formatief (ontwikkelingsgericht) geëvalueerd. Professionele ontwikkeling wordt summatief (toetsend) beoordeeld.

Onderwijs EOL 
Het onderwijsaanbod van de EOL begint met een korte introductie les over het doel van de EOL. We raden de student dan aan eerst in de eigen instelling te informeren welke EOL opdrachten beschikbaar zijn. Mochten deze er niet zijn dan staan er ook een aantal suggesties voor de student in de online leeromgeving. De student mag overigens altijd een eigen idee in brengen voor het bewijzen van een CanMEDS rol. Keuzevrijheid is bij de professionele ontwikkeling belangrijk. 
De EOL in de praktijk start altijd met het maken van afspraken als een miniproject. In de introductie les laten we hier een voorbeeld van zien met de volgende vijf uitgangspunten:
 

  De student kiest en verantwoordt de keuze voor één van de vier CanMEDS rollen waar een summatief toets moment bij plaatsvindt.
  De student organiseert een opdrachtgever en/of inhoudsdeskundige die kan ondersteunen bij de inhoud van de opdracht in het gehele proces vanaf de start,
  ontwikkeling en eindproduct.
  De student stemt met de eigen beroepspraktijk af hoe het eindproduct bijdraagt aan de eigen professionele ontwikkeling en (praktisch) relevant is voor het
  verpleegkundig vak, de patiëntenzorg en/of de organisatie. 
  De student is verantwoordelijk voor het maken van een plan van aanpak bij de EOL en bespreekt dit met de praktijkbegeleider/beoordelaar.
  De student deelt het eindproduct en/of de uitkomsten van de investering met alle betrokken collega’s/afdelingen om hiermee de kennis en ervaring te delen en als
  inspiratie te dienen voor vervolg EOL-opdrachten.

 


Nieuwsbrief CZO

Het CZO brengt regelmatig een nieuwsbrief uit. Op deze nieuwsbrief kun je je abonneren zodat je van alle ontwikkelingen op de hoogte blijft.


TIPS

Tot slot nog een aantal tips om op de afdeling de implementatie van EPA gericht opleiden en beoordelen te ondersteunen.

Leg een map op de afdeling met materiaal over het EPA-gestuurd opleiding van de CZO Flex Level website. Collega’s kunnen dan bijvoorbeeld tijdens een pauze hier doorheen bladeren om bekend te raken met het EPA-gestuurd opleiden. De map kan uit het volgende materiaal bestaan: de EPA's van de opleiding(en), de toetsinstrumenten, de handleiding Begeleiden en bekwaam verklaren. 

• Print de poster over het bekwaam verklaren in de praktijk (in A4 formaat of A3 formaat) een aantal keren uit en hang deze verspreid over de afdeling op. Noteer op de poster eventueel de naam van de contactpersoon in de zorginstelling, bij wie mensen met vragen over het EPA-gestuurd opleiden terecht kunnen.

• Zet het EPA-gestuurd opleiden op de agenda en bespreek regelmatig met collega’s wat het EPA-gestuurd opleiden inhoudt, welke vragen of zorgen zij hebben en waar meer informatie over het EPA-gestuurd opleiden is te vinden (website CZO Flex Level). Hierdoor raken collega’s bekend met het EPA-gestuurd opleiden en voelen ze zich minder overvallen, als ze daadwerkelijk aan de hand van EPA’s gaan opleiden.

• Maak gebruik van microteaching om je collega’s bekend te maken met het EPA-gestuurd opleiden. Bereid een korte presentatie van 5 min. voor of toon één van  de animaties over een deelonderwerp uit het EPA-gestuurd. Denk aan onderwerpen als waar bestaat de omschrijving van een EPA uit, welke toetsinstrumenten zijn er of wat is een OOG-bespreking. opleiden.


 

© 2015 - 2025 Leids Universitair Medisch Centrum | Algemene Voorwaarden