3 november 2025 -
De EOL (EPA-overstijgende leeractiviteit) omvat leeractiviteiten die, naast de kern-EPA’s, nodig zijn voor de verdere professionele ontwikkeling tot een bekwaam zorgprofessional binnen de patiëntencategorie van de gekozen leerroute.
De EOL (EPA-overstijgende leeractiviteit) omvat leeractiviteiten die, naast de kern-EPA’s, nodig zijn voor de verdere professionele ontwikkeling tot een bekwaam zorgprofessional binnen de patiëntencategorie van de gekozen leerroute.
Net als bij de EPA’s biedt Zorgopleidingen LUMC ook voor deze onderdelen passend onderwijs aan. Met twee nieuwe infographics laten we zien wat het verschil is tussen EOL VVO en MOO.

Een belangrijk kenmerk van de EOL voor het VVO is dat de Professional in opleiding (PIO) zelf kiest binnen welke CanMEDS-rol hij of zij een product ontwikkelt. Deze keuze sluit aan bij de context van de kernleerroute en het professionele ontwikkelproces van de PIO.
Er zijn geen verplichtingen, zoals het maken van een CAT (Critically Appraised Topic). Soms kan een instelling of werkplek dit echter wel als ontwikkeldoel formuleren — dat is dan iets anders dan een formele diplomavoorwaarde CZO.
Op dit moment haalt de werkgroep EOL van Zorgopleidingen LUMC ervaringen op uit de praktijk, praktijkopleider zijn hiervoor actief benaderd met een korte vragenlijst. Dit gebeurt bij alle clusters: Acute zorg, Moeder & Kind, Langdurige zorg en MOO. We verzamelen voorbeelden van producten en bewijzen die studenten maken. Die gebruiken we om studenten te inspireren en om te evalueren of het huidige onderwijs nog voldoende aansluit bij de praktijk.
In het eerste kwartaal van 2026 gaan we in gesprek met de verschillende praktijkvelden om samen verder vorm te geven aan het EOL- onderwijs. Verbinding met de praktijk vinden we belangrijk, omdat we zo het onderwijs kunnen blijven versterken en laten aansluiten bij wat in het werkveld nodig is.