Highcare Neonatologieverpleegkunde kernleerroute
Kernleerroute Highcare Neonatologieverpleegkunde
Vind je het een uitdaging om als verpleegkundige werkzaam te zijn op een High Care Neonatologie afdeling waar verpleegkundige zorg aan vitaal bedreigde pasgeborenen en gezinsgerichte zorg centraal staan? Start dan met de kernleerroute.
Wat ga je doen?
Als highcare neonatologieverpleegkundige ben jij de expert in gespecialiseerde verpleegkundige zorg aan vitaal bedreigde pasgeborenen die geboren zijn na een zwangerschapsduur van minimaal 30-32 weken waarbij de vitale functie(s) geobserveerd, bewaakt en ondersteund worden. De pasgeborene en zijn of haar ouders zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en een moeilijke of moeizame start van de pasgeborene heeft veel impact op de hechting tussen de ouders en hun kind. Kenmerkend voor de zorg rondom geboorte in deze situatie is het stimuleren van de hechting tussen pasgeborene en ouders. Je speelt een belangrijke rol in het stimuleren hiervan en het begeleiden en ondersteunen van het gezin in deze kwetsbare fase en stimuleert tot krachtig ouderschap. Dit alles valt binnen jouw eigen professionele verantwoordelijkheid in nauwe samenwerking met de eigen en andere disciplines.
Wat ga je leren?
Je leert de vitale functies van een vitaal bedreigde pasgeborene te observeren, bewaken en ondersteunen. Je verdiept je in de specifieke pathofysiologie en gaat hierbij klinisch redeneren. Daarnaast leer je alle aspecten van zorg rondom een (acuut) verslechterende situatie van een vitaal bedreigde pasgeborene waarbij de ondersteunende therapie of behandeling niet meer toereikend is, moet worden geïntensiveerd tot stabilisatie en tot uiteindelijk een overplaatsing naar de NICU kan plaatsvinden en over de opvang van de vitaal bedreigde pasgeborene direct na de geboorte. Je gaat hiervoor veelvuldig oefenen met patiëntencasuistiek en in scenario-onderwijs leer je om adequaat te handelen. Gedurende de kernleerroute verdiep je je in alle uitdagende facetten van de highcare neonatologieverpleegkunde, met altijd de ontwikkelingsgerichte en gezinsgerichte zorg aan de pasgeborene en het gezin als uitgangspunt en hierin ga je je professionele visie ontwikkelen.
Hoe word je een professional?
Om de verpleegkundige zorg aan deze kwetsbare patiëntengroep met vertrouwen uit te voeren, zul je specifieke competenties moeten verwerven die zijn gekoppeld aan de Entrustable Professional Activities (EPA's). Deze toevertrouwde professionele activiteiten, zoals beschreven door het College Zorgopleidingen (CZO), vormen de basis van jouw kernleerroute. Meer informatie over de EPA’s lees je hier.
Ben je er klaar voor?
Dit is een uitdagend en veelzijdig leertraject, waarbij je niet alleen kennis verwerft, maar ook vaardigheden ontwikkelt die essentieel zijn voor een succesvolle carrière als highcare neonatologieverpleegkundige. Ben jij klaar voor deze boeiende uitdaging?
Programma
Je volgt EPA-overstijgende leeractiviteiten (modules):- Studievaardigheden A-0;
- Professional in de Zorg A-2;
- MK-3 Klinisch redeneren Neonatologie.
- MK-FO-1 Pasgeborene laag/midden complex;
- MK-FO-2 Opvang pasgeborene (NLS);
- MK-HC-IC-N-1 High Care neonaat;
- MK-HC-IC-N-2 Vitaal bedreigde pasgeborene tot overname NICU.
- MK-FO-3 Palliatieve zorg pasgeborene/kind;
- MK-HC-IC-N-3 Post-IC neonaat.
Raadpleeg op de afdeling waar je werkt óf en wanneer je tijdens jouw opleidingstraject deze module gaat volgen.
Voor deze module en voor deze specifieke EPA's schrijf jij je apart in via deze website.
Organisatie onderwijs kernleerroute HCN
Naast het onderwijs van een aantal EPA's die door Zorgopleidingen LUMC worden georganiseerd worden een aantal EPA's in een landelijk samenwerkingsverband georganiseerd en verzorgd.
EPA’s Zorgopleidingen LUMC:
- Functie-overstijgende EPA MK-FO-1 en MK-FO-2;
- EPA-overstijgende leeractiviteiten: module A-0, A-2 en MK-3.
- MK-HC-IC-N-1;
- MK-HC-IC-N-2.
De onderwijsdagen van deze landelijke EPA’s kunnen, naast in Leiden, ook op de onderwijslocaties van de overige opleidingsinstituten in het land plaatsvinden, te weten in Amsterdam, Groningen, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam en/ of Utrecht.
In de concrete onderwijsplanning staan de verschillende onderwijslocaties aangegeven.
Leerroute
Met behulp van de onderwijsplanning wordt in overleg met je praktijkopleider en de opleider een individuele leerroute samengesteld. Neem hierover contact op met de opleider (zie contactpersonen).
Certificering
- diploma College Zorgopleidingen (CZO).